Ved Fiskevandet

2016

10. oktober 2016

Småture til Hansted Å

Når juniorerne fisker om mandagen sker det, at vi ser bølger fra fisk. Jeg har i perioden sidst i september til først i oktober fisket i Hansted å efter de fisk, som skaber bølgerne. Det er blevet til en masse små fisketure. Det projekt har vist en stor artsrigdom. Følgende fisk er kommet på land: Regnbueørred på 63 cm og 3.2 kg. Gedder på 63 og 64 cm. En farvet havørred på 43 cm. En del små bækørreder og par fine aborrer. Herudover tabte jeg en pæn blank havørred. Den var slet ikke i tvivl om, at vejen til friheden ligger i grøden.

Svend Thomasen

4. september 2016

Foreningstur til Skjernå

Vi mødtes 8 mand høj kl. 7.00 på P-pladsen ved Vesthallen og drog af sted til fiskevandet omkring Skarrild (Herning Sportsfiskerforening), hvor vi havde købt dagkort. Efter rundstykker spredte vi os ud på flere forskellige stykker, så der var god plads. Der blev både fisket med flue og spinder. Da vi mødtes til sen frokost ved 14-tiden, var der fanget en havørred på 1 kg af Henrik, Christian havde genudsat en tilsvarende, og der var genudsat bækørreder, små undslupne regnbueørreder og en stalling på 35 cm (på spinder). Nogle var godt våde, fordi et heftigt tordenvej med en kraftig byge havde testet påklædningen. Der var nu let regn det meste af tiden, men fint at vi kunne sidde indendørs i en tom bygning med madpakker og grillpølser.

Der blev fisket videre af de mest ivrige, men uden de store resultater. De sidste tog af sted ved 18-tiden.

De fleste sætter nok pris på at drage på fisketur alene eller med en ven. Foreningsturen har nu alligevel nogle fordele: du lærer medlemmer bedre at kende, du stifter bekendtskab med nyt fiskevand og nye metoder og grej, og du har chancen for at måle dig med andre. Det er sundt at teste sig selv lidt. Jeg personligt fandt ud af, at jeg bør supplere min fluesamling med nogle mindre størrelser.

15. maj 2016

Lystfiskeriets dag

Horsens og Omegns Sportsfiskerforenings arrangement på Lystfiskeriets Dag var henlagt til Alrø-dæmningen i Horsens Fjord. Der var inviteret via Forbundets hjemmeside, Facebook og omtale i Horsens Folkeblad. Det var fint, at juniorerne og medlemmer af foreningen mødte op, men vi fik også via avisomtalen nye mennesker at se. I alt var ca. 20 kommet for at checke hornfiskene.

Vejret startede fra den pæne side, men over middag begyndte bygerne at indfinde sig (ligesom sidste år). Også hagl og hård vind var der på programmet.

Hornfiskene var i det knibske hjørne, men der blev dog til smagsprøver fra rygeovnen sammen med madpakkerne.

Der blev fisket flittigt både fra dæmningen og ved vadning ude i Lerdrup Vig. Største præstation stod en lille pige på 3 år for: hun krogede og landede selv en velvoksen hornfisk.

Venlig hilsen

7. maj 2016

Havtur fra Årøsund

Torsdag den 5/5 var vi 12 friske fiskere, som mødtes ved Vesthallen kl. 0600.

Vi kørte sydpå til Årøsund havn for at sejle ud på fladfisketur med Kurt og M/S Marianne.

Vejret var pragtfuldt og forventningen høj. Velankommen stævnede vi ud og sejlede 1 time ud til fiskebankerne.

Fiskeriet viste sig fra sin gode side, vi fangede 205 flade,som vi tog med hjem og genudsatte mindst det samme antal.

Alt i alt en fornøjelig tur, hvor alle deltagere var tilfredse

7. maj 2016

Pighvartur til vestkysten

I uge 17 valgte en gruppe på 8 mand, at drage til vestkysten, målet var at fange en pighvar fra kysten.

Vi fik udleveret nøgle og diverse til sommerhuset og så gik det ellers til stranden, nu skulle vi fange flade, det lykkes da også, men ikke noget med størrelse på. Det skal da også siges at indsatsen kunne være større, men vejret var på ingen tid i hele ugen med os, det var koldt, blæsende kun afbrudt af sne hagl og nat.

Tilbage ved sommerhuset fik vi en god og sund aftensmad( store røde bøffer) akkompagneret af den militære skydebane for tung artilleri, det var sgu lige så lamperne i sommerhuset stod og hoppede, en surrealistisk oplevelse.

Den efterfølgende dag stod jeg tidelig op gik ud på terrassen for at få lidt frisk luft, her mødte jeg vores naboer, en flok hinder, som bestemt ikke var bange af sig. Vi så dem flere gange, en dag på vej til børsmose strand så jeg mindst 100 krondyr ikke lige noget jeg er vant til.

Undervejs på turen var der udskiftning af besætningen, da Steen og Henrik kom på besøg valgte vi at køre en tur til Hvide Sande, det var bestemt en god tur

Fiskemæssigt var vi som sagt udfordret af vejret, men det lykkedes dog at fange ca. 15 pighvar(op til 2,15 kg.) og 25 rødspætter/skrubber(op til 40 cm.), vi fiskede ved Vejers Strand, Børsmose Strand og Henne.

Vi har bestemt, at vi næste år også vil lave en tur efter pighvar måske kombineret med fiskeri i Varde og/eller Skjern Å og en tur med turbåd fra Hvide Sande.

Vi kan kun anbefale, at deltage, alle havde en fin tur

Jørgen Dam

1. marts 2016

Så er vi i gang igen

Som traditionen er i foreningen, så mødte de morgenduelige kl. 7.00 i klublokalet til fælles morgenmad og snak om, hvordan dagen skulle tilbringes ved fiskevandet. Efterhånden blev vi en lille snes, og det forlød, at nogle havde "snydt" og begivet sig direkte ud til fiskevandet. Ved 9-tiden mente de fleste, at frosten måtte være lettet, så vi begav os af sted. Formanden måtte dog på arbejde i stedet.

Ved St. Hansted Å blev fanget og genudsat en nedgænger på ca. 55 cm på spinder. Undertegnedes skrigende flue ville ingen røre.

Herefter gik turen til det nederste stykke af Bygholm Å, hvor en heldig fisker havde genudsat en havørred på ca. 60 og kortvarigt hilst på en regnbueørred på ca. 2 kg, en undsluppet burørred, der endnu engang tog flugten.

Det var godt at se fiskevandet igen. Forårstegnene var der på trods af en kold sydøstlig vind og temperatur lige over frysepunktet.

2015

22. juli 2015

St. Hansted å

Det er ved at være tid til, at havørreder kan forventes, også i vores åer. For 14 dage siden var jeg ude ved St. Hansted Å for at checke, om der var nogen opgang, men kun en lille bækørred lod sig friste af fluen. Den 22., i aftes, var jeg ude igen. Der var kommet lidt nedbør, så måske?

Vandstanden i åen er stadig lav, bredbevoksningen er høj, og der er godt med grøde i åen, så forholdene er ikke de gunstigste, men med en god portion stædighed kan der fiskes. Jeg kunne svagt ane ”stien”, jeg havde lavet for 2 uger siden. 3 steder var den krydset af små stier helt ned til vandet – odderens foretrukne veje mellem vådområdet og åen. Jeg tog et billede af én af dem. Nederst på stykket forbarmede en lille aborre sig over min muddlerflue.

Da jeg stille gik tilbage mod Skanderborgvej, kom gåseflokke ”hjem” til vådområdet nord for åen for at overnatte. Landingen går ikke stille af, der er en vældig gækken. Da jeg nåede til midten af stykket, lød der et stort plump lige ud for mig. Jeg regnede med, at odderen var sprunget i vandet, men jeg kunne ikke få øje på den. Med den lette sydlige vind har den sikkert fået fært af mig, så den holdt sig i ro, indtil jeg var væk.

Knæk og bræk

30. maj 2015

Hornfisk

Der har nu været hornfisk på færde i over en måned. Min første i år fangede jeg den 29. april i Haderslev Fjord på en Polar Magnus. Siden har jeg haft utallige hug, men kun en lille brøkdel af dem er kommet på land. Jeg elsker hornfisk. De er sjove at fange, og de smager godt, så jeg hører ikke til de, der beklager, at de dukker op. Her er en dejlig opskrift med vrinsk i på hornfisk: http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/hornfisk-paa-arabisk-med-loegsalat-og-nye-kartofler-i-loevstikke1. De bliver endnu bedre, hvis du marinerer dem i koriander, chili og lime- eller citronsaft.

Det skorter ikke på råd, når man skal ud at fange hornfisk: små brune fluer, nej gule, nej orange. Efter at have haft mange hug, men få på land, satte jeg mig ned og bandt en masse små rørfluer med 1 cm rør, dubbingkrop og palmerhackle. Jeg lavede dem i 3 farver: brun, citrongul og orange. Jeg købte trekroge i str. 10, 12 og 14. Jeg har fisket flittigt på Endelave, Hjarnø og Kirkholm. Det har givet et utal af hug fra hornfisk (og enkelte havørreder), men der var fortsat en stor del mistede. Så satte jeg en tung perle foran, så fluen ikke gik helt i overfladen, og det har forbedret effektiviteten i krogningen. Jeg har ikke kunnet konstatere væsentlig forskel i effektivitet mellem de tre farver. Jeg får flest med ind ved højvande, og jeg har indtil nu næsten udelukkende fanget hanner. Der skal gives lynhurtigt og hårdt modhug, for hornfiskene er ekstremt hurtige svømmere, og de spytter hurtigt ud. De er også vanskelige at få til at hugge igen, når de én gang har refuseret. Til gengæld står de ret tæt: ca. 10-25 meter imellem dem på bund med vegetation eller blød bund.

Standardstørrelse er ca. 65 cm, men jeg har fået enkelte på 75 cm. På Hjarnø havde jeg fat i et pragteksemplar. Det startede med et sidelæns udløb, hvor jeg fik set størrelsen, men så satte den kursen udefter. Linen fløj af hjulet indtil krogen slap sit tag. Pokkers.

8. maj 2015

En ufortjent havørred – Endelave

Vandet var fuldstændig plumret efter nattens blæsevejr. Man kunne ikke se bunden på ½ meter vand. Jeg tænkte, at det var på tide at finde et nyt sted at fiske. Min kammerat Birger fra Grønland var på besøg, og opgaven var, at han skulle fange en havørred. At tage til Endelave havde forekommet en god ide, men nu havde vi prøvet på østkysten ved Louisenlund og var cyklet videre til Øvre, og det var ikke lykkedes at finde vand, der så ud til at være umagen værd at fiske i. Fluelinen var nu oven i købet viklet om topøjet, så jeg ikke kunne køre linen ind. Jeg lod flue være flue for at vikle linen af topøjet. Da den omsider kom fri, kørte jeg ind på hjulet – hov, der var en havørred på. En smuk og fed én af slagsen på 42 cm, tilstået: det var fuldstændig ufortjent. Så kom der gang i fiskeriet. Vinden var også begyndt at lægge sig, og først på eftermiddagen klarede vandet helt op. Der var ikke mere bud efter fluen, men med blink kunne vi nå ud mod revlen, hvor fisken stod.

Det blev alligevel en flot fiskedag. Birger fik fanget en havørred, og jeg fik én til og en hornfisk, inden det var på tide at pakke sammen og sætte kurs mod færgen.

11. april

Påskefiskeri

Jeg startede påskefiskeriet med en fisketur sammen med Morten Stabel. Vi startede ved Sondrup strand. Jeg fiskede med fluestang og Morten havde valgt blink med ophængerfluer. Vi mærkede ingen fisk på denne lokalitet, så vi kørte videre til Alrø. Her blev der fisket på begge sider af dæmningen og ude ved anløbsbroen. Det gav heller ingen fisk.

Påskedag fiskede jeg sammen med min niece ved Egebjerg sø. Vi fangede nogle små bækørreder nedenfor stryget. Oppe ved sandfanget bed en lidt større bækørred på min lille myra spinner. Min niese kom ilende med et fangstnet for at nette fisken. Hun sank ned i 10 cm. mudder, da hun nettede fisken. Efter alt besværet blev det besluttet, at fisken på 32 cm skulle med hjem og direkte på stegepanden.

Anden påskedag kørte jeg ud til Gammelstrup. Her var der virkeligt varmt og rart i kontrast til den ellers forblæste påske. Efter en times fiskeri havde jeg en stor fisk bagefter spinneren. Lidt efter tog en fisk spinneren og sprang ud af vandet. Den var overhovedet ikke kroget og faldt af. Den så blank ud. Efterfølgende fangede jeg en stalling på ca. 30 cm. Det er den første stalling, som jeg har fanget på spinner i Danmark. Jeg havde så travlt med, at få den totalt fredede fisk genudsat, at den hverken blev målt, eller billedet blev særligt godt. På et punkt hvor åen snører lidt sammen, fik jeg et voldsomt hug. Fisken havde travlt med at hoppe ud af vandet, men virkede solidt kroget. Efter en kort hektisk kamp blev fisken kanet på land. Det var en bækørred på 41 cm. Den havde slugt myra spinneren. En efterfølgende kontrol viste, at tråden i den gamle antikke spinner var flået fra hinanden. Efter den fine fangst tog jeg hjem. En efterfølgende slagtning viste noget fantastiks rødt kød. Den endte også direkte på stegepanden.

Med venlig hilsen

Svend Thomasen

26. Marts

Forår på kysten

Vinteren varede ca. 3 uger i februar, men fiskeriet på kysten er (i hvert tilfælde for mit vedkommende ) kommet langsomt i gang. Jeg har haft mange nul-ture, både ved Horsens og Vejle Fjord. Jeg har hørt om fangst af pæne havørreder på op til 3,5 kg, men det har ikke lige været på de dage, hvor jeg har været ude. Ved Kirkholm har jeg på 2 dages fiskeri genudsat et par fede havørreder på 38 cm, men ellers har der ikke været kontakter. Vandtemperaturen var i starten ca. 5 grader, men er nu de fleste steder 7, enkelte steder 9 grader. Jeg har benyttet den resultatmæssige ørkenvandring til at prøve nye steder, men det har ikke hjulpet på resultaterne.

I dag den 23. marts startede jeg med at parkere ved Tønballegård. Kurt Hansen var allerede ankommet, så kunne det da ikke være helt skævt. Jeg gik ad stien ned til bådehuset og ud til kysten kun for at opdage, at det var én af de dage, hvor slammet fra havbrugene var pisket op, og vandet var temmelig sort. Det betager mig lysten at fiske i vand opblandet med store mængder fiskelort, så efter fotografering gik jeg tilbage til bilen for at køre til Borre. Der var ikke andre fiskere på sådan en mandag formiddag, men der blæste også en stiv vind fra vest. Jeg startede ved ”udløbet” fra havnebassinet. Det var svært at kaste på tværs af blæsten, så fluen kom kun få meter ud. Det var nok til at den blev snuppet af en større, lidt treven ørred. Det var en nedgænger på 52 cm, der hurtigt kom ud igen.

Det eneste sted, der var til at kaste med flue, var på østsiden af odden, helst i læ af træerne, så jeg fiskede den vej helt ud til odden. Undervejs genudsatte jeg et par ørreder på ca. 35 cm. Det var jo ikke det helt store, men dog et godt tegn på, at nu er ørrederne til at finde på lavt vand, også med fluestangen.

11. Marts

Sven Damgaard har igen bæret ved Åen

Der er stadig mange havørred i åen men det er mest nedgængere.

Jeg var ca 4 timer ude idag. 2 havørred og 1 bækørred på land, 2 havørred tabt.

Største havørred 59 cm, genudsat.

Sven Damgaard

5. Marts

Sikre spange ved fiskevandet

Tre af vore medlemmer har forbedret overgangene ved fiske-vandet

Sven, Bjarne og undertegnede har 5. marts været ude for at gøre fiskeriet lidt mindre spændende: vi har lagt skridsikring på de 5 spange ved Gudenåen og spangen på Korning Nørremark ved Bygholm Å. Det sidste sted har vi også lavet 2 stenter, så fårehegnene er til at passere uden at beskadige dem. Ude i kæret var lærken ankommet.

3. Marts

En forsinket rapport fra kysten

En beretning fra Dennis om en kysttur i februar.

Rene Strandgaard og jeg var en tur Julsminde bugten søndag den 8/2,for at se om vi kunne lokke en HØ på fluen.

Det lykkedes dog for mig at kroge og lande denne blanke tynde fisk,på en Polar Magnus.Fiske havde et underligt sår oven på hovedet,så jeg valgte at hjemtage den,modsat så mange andre fisk,som får friheden igen.Den smagte iøvrigt glimrende,efter en tur i ovnen sammen med nogle friske grønsager.

Den målte 59 cm og vejede 2,5 kg trods dens noget spinkle stand.

Ps. Vil gerne berette om en flok af skarv,set ved Kørup bro den 2/2 om formiddagen.Der var ca. 30 stk.

Knæk og Bræk

Dennis Heine.

1. Marts

Så er vi i gang igen

En beretning fra Jan Karnøe om oplevelserne på premieredagen

Horsens og Omegns Sportsfiskerforening inviterede til fælles morgenmad i klublokalet søndag den 1. marts kl. 7.00. Der skulle startes tidligt, for selvfølgelig skal der fiskes på premieredagen. Vejret fik nogle til at slå koldt vand i blodet: 3 gr., regn og slud, sydlig kuling. Alligevel rykkede de første ud til fiskevandet kl.8.

Vand var der ikke mangel på, det stod højt, og mere kom til ovenfra. Der blev fisket flittigt nederst i Bygholm Å, men uden resultater. I Ll. Hansted Å var en pæn bækørred en tur på bredden og tilbage i vandet. I St. Hansted Å fik en havørred på ca. 50 cm den samme oplevelse. I Gesager Å var også en enkelt bækørred frisk. Fiskene er ikke i god kondition endnu efter gydningen i vinter, kun dem der har sprunget gydningen over, og de var ikke til stede i dag. Lidt op af dagen bedredes vejret lidt, og frokosten kunne nydes i læ på åbrinken. Skovbunden gav også løfter om snarligt forår – mange små kimblade titter op af mulden. Der var fuglesang til morgen, og spætten hakkede i det på Løvhøj.

Ved St. Hansted Å lettede hejrer og skarver. På bredden var spor af odder. Det er vist godt, at de nu får menneskeligt selskab ved åerne, så disse ikke bliver helt tømt for fisk.

1. Marts

Der kom fisk på land ved premieren

Sven Damgaard startede hårdt ud med en Havørred (nedgændger) på 43 cm.

Selv om dagen startede regnfuld og blæsende lykkedes det Svend at overliste en havørred nedstrøms Korning Broen. Efter en kort foto seance blev den hurtigt genudsat.

Svend har medsendt et par billeder fra turen

Det ene billede viser et gennembrud så u sving er ved at blive lukket af.